Het concept van de villa is gebaseerd op de samensmelting van de Oosterse- en Westerse sociaal-culturele achtergrond van de opdrachtgever. Het ontwerp bestaat uit een hoofdwoning van twee op elkaar gestapelde vierkante volumes en 2 vrijstaande bijgebouwen, de garage en zwembad. Zo is de Oosterse villa gesloten naar buiten en opent zich naar binnen, vaak
Het concept van de villa is gebaseerd op de samensmelting van de Oosterse- en Westerse sociaal-culturele achtergrond van de opdrachtgever. Het ontwerp bestaat uit een hoofdwoning van twee op elkaar gestapelde vierkante volumes en 2 vrijstaande bijgebouwen, de garage en zwembad.
Zo is de Oosterse villa gesloten naar buiten en opent zich naar binnen, vaak rond een patio. De Westerse villa opent zich juist naar buiten, terwijl het vaak naar binnen een gesloten karakter heeft. Deze villa heeft een combinatie van beide. Het contrast tussen geborgenheid en openheid is overal voelbaar, zowel in de plattegrond, buitenruimtes en gevelbeeld.
De organisatie van de woning is die van de centrale plattegrond. In het hart van de woning ligt een zes meter hoog atrium. Rond dit atrium zijn alle vertrekken ontsloten. Het vormt een oriëntatiepunt voor de bewoners, in architectonische zin extra benadrukt door het daklicht opgedeeld in negen vierkanten van één bij één meter, die de negen hemellichamen uit de klassieke oudheid weerspiegelen. Er valt hier prachtig natuurlijk licht naar binnen en geeft een hele serene sfeer in de woning.
De straat- en entreezijde van de villa hebben een gesloten karakter. Voor vreemden moet de woning een gevoel van ontoegankelijkheid uitstralen, dit is nog eens extra benadrukt door het verhoogde voorterras. Er moet een weg worden afgelegd naar de voordeur, aan de rechter zijkant. Eenmaal binnen in de woning opent de woning zich volledig voor de bewoners aan het prachtige landschap. Hier komt de overgang tussen binnen en buiten volledig tot zijn recht.
2008
Completed
Aday Citgez and Arthur Nuss